onsdag 13 januari 2010

Knyppling


Idag har jag knypplat för första gången i mitt liv!
Det var faktiskt riktigt skojj att testa någonting nytt inom handarbete.

Det kanske är en del av er som tänker "Vad sjutton är knyppling!?", Jo det ska jag förklara!
Det gör man med hjälp av en såkallad Knypplingsdyna och knypplingspinnar som man rullar upp tråden (traditionellt lintråd) på. Också behöver man nålar, många nålar!

Man rullar alltså upp tråden på pinnarna, som liknar ett par långa spolar med handtag.
Och fäster trådarna på den stora "rullen" på dynan, sedan kan man använda sig av massor av olika tekniker så kan man skapa fina spetstyger. Och ju fler pinnar man har, ju fler trådar blir det ju och alltså resulterar det en bredare spets.

Men själv starta jag väldigt mjukt med bara fyra pinnar, dels för att min lärare tappat bort nästan alla pinnar och för att jag ska få testa på, och få in lite olika tekniker.
Resultatet utav fyra pinnar blev en smal sak som liknade en fläta som inte var så vidare snygg.
Men jag ska senare testa på lite mer avancerat iaf. Så kanske det blir nånting att visa upp som jag är nöjd med.


Förklaring kasnke var rätt knepig och om jag skrivit något som låter jätte konstigt eller som nån som kan ser att det är fel så får ni gärna rätta mig, det är bara bra att veta! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar