onsdag 3 februari 2010

Tovade råttan Klas Waldorf


Min söta lilla råtta, eller vad man ska kalla det, som jag döpt till Klas och Waldorf i efternamn, för han skapades nämnligen på Waldorf skolan i Delsbo :)

Han är en tovad liten filur som man kan sätta på fingret, som en fingerdocka.
Väldigt rolig och lätt att göra.
Först kardar man ullen, sen på själva tovningen så ska man linda ullen runt två fingrar, eller fler/mindre om så önskas, först runt sen lägger man ett lager över fingrarna på längden. Lagren ska inte vara tjocka.
Sen tar man såpa och gnuggar försiktigt så det tovar ihop sig, också lägger man på fler lager och fortsätter likadant tills man tycker att det blivit en bra storlek.
Och om man vill göra som jag gjorde tex. öron, ögon eller nos så ta ull och nåla fast det med en ullnål.
Själv tycker jag det känns lite hemskt att sitta och sticka en nål igenom nånting som ska bli ett sött djur, men det blir bra resultat.
Och jag är väldigt glad att dom där ullnålarna finns.

Även på en sån här grej kan man fantisera ihop ett eget djur och leka med massor av färger, färg är roligt!

Även att jag nu håller med ett par tofflor som jag ska tova.
Än så länge har jag bara kardat ullen, karda så mycket ull tar lång tid och är väldigt tröttsamt för armarna.
Men jag hoppas att tofflarna blir sköna och fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar